JWOC 2019 – glimt fra de frivilliges dage

På et stort stævne som et juniorverdensmesterskab er, kræver det mange hjælpere som er klar til at arbejde mange timer frivilligt. Og det er der på JWOC. Der er over 200 hjælpere, som sørger for alt fra banelægning, poster i skoven, toiletter, mad til deltagere, snack til frivillige og meget mere.

Én af funktionerne er “Social events”, som styres af funktionslederen Mariann Kejser og Anni Sørensen. Herunder kan du læse lidt om hvad de laver og se billeder længere nede.

Indmarch

I indmarchen, som blev afviklet til perfektion, deltog 41 børn og unge orienteringsløbere fra SOK og OK PAN. De bar hver et skilt som repræsenterede deltagerlandet – den yngste skiltebærer var seks år. Seks voksne dirigerede optoget med de 400 deltagere op ad Søndergade mod Torvet i centrum, hvor tilskuere, jazzorkester og velkomstceremoni ventede. Efter indmarchen fik de fleste børn og unge fri og nye hjælpere overtager nu resten af arbejdet med arrangementerne.

Præmieoverrækkelse – SPRINT

Med små justeringer gik alt som det skulle.  Præmiepodiet var mindre end beregnet, og man måtte en halv time før præmieoverrækkelsen lave en generalprøve for at finde ud af, om de seks første vindere, medaljepiger og officials kunne være på podiet samtidigt. Det lejede podie var opbygget af gemene rå transport paller, og for at få podiet til at se lidt festligt ud gik Annie Sørensen allerede fra morgenstunden i gang med spraymaling af fronterne. At afvikle flaghejsning til nationalhymnen krævede også stor kreativitet. Da man ikke var i stand til at opføre et eller andet mobilt hejseværk på en grøn skråning i et villakvarter, måtte man free-style. En time før præmieoverrækkelsen kunne man derfor se funktionens hjælpere beskæftiget med at montere de tre vinderflag på rundstokke med politistrips. Under afspilningen af nationalhymnen blev ”hejsningen” af vinderflaget foretaget af en hjælper med en lidt højere armføring end nummer to og tre. Det fungerede fint – alle kunne se, at det var Schweiz der vandt hos pigerne og Australien der vandt hos drengene. De to funktionsledere Anni og Mariann glæder sig allerede nu til uddelingen af præmierne på lang distance i morgen. En lokal kunstner, Claus Faber, som også er orienteringsløber – har designet og doneret et smukt kunstværk i trærod til hver af de seks første vinderpladser.

Hviledag

Frivillige hjælpere hviler ikke på en hviledag. Tirsdag eftermiddag møder funktionen Social Events op på Teknisk Skole for at arrangere spil og andre sociale tiltag, som deltagerne kan hygge sig med.

Banketten

Fredag afholdes der banket for 400 deltagere i en af de mindre spillehaller i Jysk Arena. Funktionslederne har allieret sig med ungdomsløbere, som tidligere har deltaget i juniorverdensmesterskaberne, og derfor kan arrangementet leve op til alles forventning om en fed fest. Man spiser hjemmefra – mødes kl. 20 til snacks, vin, øl og sodavand. Hvert land kommer iført deres egen personlige udklædning. Tidligere man set hold i togaer og cheerleader kostumer eller hold med matchende accessories. Også i år er man spændt på at se, hvad de andre har fundet på at møde op i. Der bliver fest og ballade til diskoteksmusik og underholdning af deltagerlandene. Der serveres sandwich senere på aftenen og kl. 1 er festen slut.

Et vellykket arrangement skabes i høj grad af ihærdige frivillige.