DM kort trail 2020 – er desværre aflyst

Vi  håber at kunne afholde DM kort trail 2021 i stedet
Supertrail Søhøjlandet er Danmarks vildeste og sjoveste trailløb med udfordringer til alle i et meget unikt naturområde!

Silkeborg Orienteringsklub præsenterer med stolthed Danmarks Mesterskaberne i KORT TRAIL 2020!

Vi har afholdt DM i lang trail tidligere med stor succes og glæder os til at afholde mesterskaberne på den kortere distance på 21 km. Banelægningen finpudses i samarbejde med de lokale lodsejere ved Knøsen, Knøsgården og FDF Sletten. Ruten bliver hård, sjov og med fokus på stejle stigninger op og lækkert flow på nedløbene.

Da vi ved at 21 km i det meget kuperede terræn kan være lidt af en mundfuld for mange, vil vi afvikle en 7 km motionsklasse på ruten i god tid inden DM starterne går.

Vi har ingen tidsgrænse på motionsklasse eller på DM klassen.

DM er således også for alle og du behøver ikke stille op for en klub. Kom frisk, glad og spred masser af trailkarma omkring dig!

Vi er udfordret af Covid-19, så vi har allerede nu i samarbejde med DAF og de rette myndigheder gennemtænkt en række forskellige scenarier for gennemførsel! Men vi elsker trail, vi elsker fede trailløb og håber på at den gode trailkarma vil sikre et endog MEGET mindeværdigt DM!

Tilmeld dig hér.

DM-Klasser

DM er for alle og vi håber at også bredden vil tage udfordringen op!
Der konkurreres i de sædvanlige aldersklasser, dvs Ung-senior, senior og 5 års masterklasser startende ved 30-35 år – og derop af.

Alle DM-klasser løber 21 km.

7 km motionsklasse – her er der lodtrækningspræmier fra løbets generøse sponsorer.

DM afholdes på en fantastisk og meget unik rute på ca. 7 km med ca. 400 højdemeter pr. omgang. Ruten snor sig på Danmarks tag i det smukke bakkede landskab mellem Store Knøs og Lille Knøs. Rutens højeste punkt er 130 moh og det laveste er ca 25 moh.
Silkeborg Orienteringsklub er arrangør og er vant med mesterskaber og har bl.a. arrangeret VM i orienteringsløb for både juniorer og seniorer!
Løberne kan forvente en skøn udfordring, men også en udfordring som bestemt vil sætte sig som syre i bentøjet og smil på læberne!

Forplejning

Der er ingen depoter eller adgang til vand på ruten pga. Covid 19 og det vurderes at deltagerne selv kan tage vare på vand og energi til turen – og dermed bliver dette også en del af strategien.

Vindertid

Der forventes en vindertid på ca. 1:55 timer for herrer og 2:05 timer for kvinder – men det er meget afhængigt af vejrforholdene på dagen – og hvor taktisk, der bliver løbet.

Ruten er efter danske forhold meget kuperet med stejle og tekniske passager. De stejleste stykker er dog primært opad, hvor imod der er mere flow på nedløbene. Ruten har godt 400 højdemeter pr. omgang.
Ruten er en god blanding af gode skovstier, utydelige skovstier, off-trail, grusvej, mange rødder og græs. Ruten kan være mudret i våde forhold, men ellers er området normalt rimeligt tørt. Rutens flade del kan dog være meget mudret.

Særligt udstyr: Der må benyttes stave på ruten. De må dog først benyttes efter 2 km ved løbets første stejle stigning. Stavene skal være pakket sammen indtil dette punkt rammes. Kan stavene ikke foldes skal de bæres på ryggen, så de ikke er til gene for andre deltagere.
Hvis stavene ikke kan foldes, skal bæresystem godkendes af dommer inden start.

Starten: Vi afventer stadig den aktuelle smittesituation for Covid19.
Planen er en seedet start, hvor deltagerne står i rækker med 6 personer seedet efter ITRA-score og DAF-koordinator Søren Rasmussen.

I tilfælde af deltagerbegrænsninger pga. COVID19 vil vi sende løberne afsted i mindre grupper, hvor DAF vil stå for seedning.
Som udgangspunkt vil aldersgrupper starte samtidig medmindre man starter i elitefeltet.
Det er kun deltagere i elitefeltet, der kan blive senior Danmarks Mester. Det kan derfor komme på tale, at man skal overveje om man vil starte i elitefeltet eller i sit pågældende Master Felt.

Starttidspunkt

Starten for 7 km trail går som udgangspunkt kl 10:00 – Det kan være nødvendigt med flere startgrupper i forhold til Corona.
Starten går som udgangspunkt kl. 12.00 for DM – Det kan være nødvendigt med flere startgrupper i forhold til Corona.

Tidtagning: Elektronisk tidtagning ved Silkeborg Orienteringsklub

7 km Trailløb – 400 hm

Der vil blive afholdt et motionsløb på ruten med start kl 9, så løberne er væk fra ruten, når DM skydes i gang. Der er åbent for alle og det er også muligt at nå at gå en omgang på ruten, som går i et fantastisk område.

DM Kort trail: 215 kr + tilmeldingsgebyr 15 kr

7 km Trailløb: 110 kr + tilmeldingsgebyr 15 kr

Arrangører

Silkeborg Orienteringsklub

Stævneledelse: Jan Sommerlund, Michael Søgaard, Simon Grimstrup
Løbsleder på dagen: Michael Søgård
Rutelægger: Simon Grimstrup
Rute og stævne- supervisor: Jan Sommerlund
Dommer:
Dommer Jury: Søren Rasmussen, Løbsledelsen, uafhængigt medlem fra anden DAF-klub.