Nye medlemmer

Værd at vide som nyt medlem

Indmeldelse
Du melder dig ind i Silkeborg Orienteringsklub ved enten at udfylde denne blanket.

Eller sende følgende oplysninger til klubbens kasserer.

• Navn
  • Adresse, postnummer, by
  • Fødselsdato
  • Telefon

Du er medlem, når du har betalt det kontingent du opkræves pr. mail.

Kontingent
Man kan være individuelt medlem af Silkeborg Orienteringsklub eller melde sig ind som familie. Kontingentet for familier afhænger af familiens størrelse og antallet af aktive og passive medlemmer. Det årlige kontingent (pr.januar 2024) er:

Senior aktiv 650
Senior aktiv, familie 500
Junior aktiv 500
Junior aktiv familie 225
Barn under 9 år 250
Barn, familie under 9 år 100
Passiv 225
Æresmedlem 0
Æresmedlem, familie 0

Der opkræves kontingent en gang om året i januar. Dog vil børn under 9 år (uden familietilknytning) først blive opkrævet til april/maj.

Familiekontingent forudsætter samme adresse og mindst en aktiv senior.
Familiekontingent skal forstås således, at det ældste seniormedlem betaler fuldt kontingent, resten af familien betaler familiekontingent.

Passive medlemmer kan deltage i seniorgruppen samt vintergymnastik.

Velkommen i klubben
Silkeborg Orienteringsklub, SOK, er en klub med mange aktiviteter, hvor orienteringsløb er hovedaktiviteten. Derfor anbefaler vi, at nye løbere – ung som gammel – deltager i tirsdagstræningen. Tirsdagstræningen er orienteringstræning, hvor der er trænere til stede, som kan hjælpe med det tekniske.

Det er ikke så let at finde ud af, hvordan ”livet” foregår i en orienteringsklub! Vi håber nedenstående kan afklare nogen af de første spørgsmål.

Klubben
SOK er en af Danmarks største klubber. Vi rummer både eliteløberen og nybegynderen samt alle aldre fra de yngste generationer (3-5 år) til de ældste (>80 år). Vi lægger meget vægt på at tilbyde gode træningsløb samt at deltage i både mesterskaber og andre mindre konkurrencer. Vi er med i 1. division i Nordkredsen (Midt- og Nordjylland), hvor vi har brug for alle klubbens medlemmer uanset alder og orienteringsmæssig formåen. Vi lægger desuden vægt på, at så mange medlemmer som muligt bidrager til klubfællesskabet med hver deres evner.

Træningstilbud
Silkeborg Orienteringsklub har følgende træningstilbud:

• 2 ugentlige træningsløb i skovene omkring Silkeborg, hvor vi styrker orienteringsteknikken:
    Tirsdagstræning (med træner for alle aldre og niveauer) og almindelige træningsløb (uden træner)
    (Torsdag kl. 18 i sommerhalvåret og lørdag kl. 13 i vinterhalvåret. Se mødesteder i kalenderen her på hjemmesiden eller på  klubbens Facebook-side).
  • Løbetræning, hvor vi løber en tur sammen (mandage kl. 18 fra klubhuset).
  • Gymnastik i vinterhalvåret.
  • Intervaller eller trailløb (de fleste mandage kl. 18 fra klubhuset)

Desuden er der mulighed for at træne fra klubhuset individuelt eller i mindre grupper, og klubben har et mindre styrketræningsrum, som kan anvendes som supplement til den øvrige træning.

Al ovenstående træning er gratis for klubbens medlemmer.

Nøgle til klubhuset
Det er muligt, at få en nøgle mod depositum. Henvendelse skal ske til Mogens Nielsen mogens-r-n@webspeed.dk.

Konkurrencer
Der er konkurrencer i orienteringsløb hele året, men primært fra midt i marts til begyndelsen af november.
Konkurrencerne kan være åbne løb, mesterskaber, divisionsturnering, interne konkurrencer som klubmesterskaber m.v. og etapeløb over flere dage. Vi arrangerer klubture til de fleste etapeløb herhjemme.
Alle kan deltage i konkurrencer uanset hvilket niveau man har, da der konkurreres i klasser, som er inddelt efter alder og sværhedsgrad. Der er altid en bane, der passer til alle.

Datoer for konkurrencer findes på https://www.o-service.dk/. Det er også her, man tilmelder sig konkurrencer. Man skal være medlem af klubben for at melde sig til konkurrencer. Og man skal indbetale penge på “løbskontoen”. Deltagerafgiften for konkurrencen trækkes fra “løbskontoen”. Løbskontoen er 7170 175128-2.

Klubben giver et tilskud (for tiden 20 kr pr. start) for ungdomsløbere (<21 år).

Tøj og sko
Når man løber orienteringsløb, er det en god ide at have lange løbebukser eller -tights på, af hensyn til brændnælder, brombær, krat og skovflåter. Når man begynder at bevæge sig væk fra stierne er det også en god ide at have sko på, der kan stå fast i skovbunden. Der findes o-sko, men almindelige trailsko kan også bruges.

Klubben har klubtøj (løbe- og overtrækstøj) som kan købes. Læse mere hér: http://silkeborg-ok.dk/index.php/klubben/klubdragt
Klubben giver et tilskud til ungdomsløbere, der ønsker at købe en løbetrøje.

Lille film
Se film om, hvordan det er at starte som ny ungdomsløber og komme til træning.