Orienteringsløb

Grundstammen i Silkeborg Orienteringsklub er naturligvis orienteringsløb og klubben har en lang historie med mange dygtige O-løbere som har leveret top-resultater både nationalt og på verdensplan.

I SOK kan du være med til det hele, da vi træner orienteringsløb med både de helt unge minier, ungdomsløbere og seniorløbere. Derudover har vi også MTB-orientering og præcisionsorientering en gang imellem. Læs mere om det på de andre sider.

Hvad går orienteringsløb ud på?

Orienteringsløb er en sport, hvor man skal finde et antal poster i skov eller by, kun ved hjælp af et kort og et kompas.

Kortene er typisk meget detaljerede og kommer i et målestoksforhold på enten 1:15.000, 1:10.000 eller  1:7.500. Når man løber de korte sprintdistancer, er kortet typisk 1:5000 eller 1:4000 og med endnu flere detaljer.

Distancer og discipliner i orienteringsløb

Længden på de enkelte baner er afhængig af hvilken aldersgruppe man tilhører, men som udgangspunkt er der følgende hoved-distancer og discipliner. Alle distancer er derudover angivet i fugleflugt – d.v.s. en lige linje mellem alle posterne:

• Sprint – en relativ kort bane (ca. 2-4 km) som løbes i by eller bynært område. Man løber typisk hurtigere end til skov-distancerne, deraf navnet.
  • Sprint-stafet – en forholdsvis ny disciplin, hvor der løbes på hold af 3 eller 4 personer. Samme distancer som almindelig sprint.
  • Mellem – en kortere distance (ca. 3-5 km) , som løbes i skoven, her er der ofte mange poster.
  • Lang – den “klassiske” distance, som løbes i skoven. Længden på banerne er her meget forskellig, men kan være helt op til 17 km for herre elite løberne og omkring 3 km for de unge løbere på 12 år.
  • Stafet – den lange distance bare som stafet med tre løbere på hvert hold.
  • Ultra-lang – en meget lang distance hvor herre eliten nogle gange løber op til 27 km og de yngste løber ca. 6 km.
  • Natløb – løb i mørke med samme distance som en lang bane.

Da terrænet kan være meget forskelligt rundt om i landet og i verden, angives standarddistancerne normalt i antal minutter som idealtiden på banen skal være. D.v.s. hvis der er mange bakker er længden på banen måske lidt kortere end hvis der ikke er så kuperet.

Læse mere om orienteringssporten på Dansk Orienteringsforbunds hjemmeside.