Silkeborg OK er udnævnt til årets klub

På weekendens repræsentantskabsmøde i Dansk Orienteringsforbund uddelte den afgående formand for Motion & Foreningsliv, Heidi Kristensen, prisen.
Det er et stort skulderklap til alle i klubben, der ”har hænderne i bolledejen” på den ene eller anden eller tredje måde. Vi laver sammen et mangfoldigt stykke arbejde i en god kultur. Tillykke til os alle.

Se hele Heidis begrundelse her:

Årets Klub

Årets klub er igen valgt ud fra hvorvidt klubben har formået at udvikle sig på en måde så den er attraktiv for både eksisterende og nye medlemmer – og selvfølgelig også om den optræder som rolle-model for andre klubber. Vi har skelet til medlemsstatistikken – men ikke baseret valget alene herpå. Overordnet er vores medlemstal uændret. Der er dog stor variation. Her vælger vi at se på fremgangen.  Sidste år var der 10 klubber, som havde en medlemsfremgang på mere end 10%. Det ligger på samme niveau i år – det er utroligt flot!

Der er flere jeg gerne vil fremhæve inden vi kommer til årets klub. Skærmen og Kildeholm er nogle af de der topper listen af klubber med medlemsfremgang. To klubber, der har en gennemsnitsalder i den lidt høje ende – men som virkelig har besluttet sig for at få flere nye medlemmer – og som har lavet både familieorientering – og er opmærksomme på at være synlige i lokale området med sprint eller begynder baner. Kildeholm rykkede endda op fra 6 til 5de division hjulpet af flere ungdomspoint, end de nok har haft i mange år. Jeg har de sidste 2 år haft forhøjelsen af at have Jønne fra HTF i udvalget Motion og Foreningsliv. Hans evne til at altid at værdsætte det frivillige arbejde i klubben er helt sikkert med til at skabe det gode klubliv, de tydeligvis har i klubben, der giver sig udtryk på mange måder – bla. Flot tilslutning til klubture og divisionsmatcher. Nu har det – måske med lidt Maja Alm effekt – sat sig i en forrygende medlemsfremgang i 2016. Flot gået, Jønne! En nabo-klub, der bestemt også er værd at lægge mærke til og lære fra er OK Melfar. Det er jo som nok bekendt den klub i Danmark, med den laveste gennemsnitsalder. De har igen i år formået at vokse.

Nu kommer vi så til den klub, vi har valgt som årets klub. Det er en jysk klub. Det er en klub, der har fået 70 nye medlemmer, de sidste 2 år. En del af den fremgang er skabt dels ved at de var én af de første til at starte MiniTræning op – dvs for de 5-8 årige (det kaster nok også nogle forældre medlemmer af sig) – desuden har de skabt synergier, ved at skabe adventure og multisport sport – hvilket giver dynamik med en anden type af medlemmer. Der er yderligere 3 ting jeg gerne vil fremhæve klubben for. Den tradition for at gøre trænergerningen attraktiv for unge. De unge bruger fx. Instagram med profilen Sweetcoachlife – med rigtig mange unge følgere. De gør det på en super sjov måde. Klubbens brug af Facebook til at kommunikere til medlemmerne er også helt forrygende – det er informativt, der sker med humor og mange sjove videoklip. Det er aldrig ligegyldigt. Med så mange aktiviteter, hvor der er brug for hænder og med så  mange nye medlemmer – og ja vi ved jo at den bedste måde at fastholde medlemmer ved er gennem involvering– ja der har de oprettet en stilling som frivillighedskoordinator – der matcher behov med hvad medlemmerne kan og vil.

Den klub vi kårer er kendetegnende ved at være ambitiøs, inkluderende og dynamisk. Det er Silkeborg OK.

Mette og Christian og jeg var deltagere på repræsentantskabsmødet, men vidste ikke på forhånd noget om udnævnelsen.
Den gjorde godt i maven og på smilebåndet.