Indtryk fra en tirsdagstræning

Her i den mørke tid er der ikke orienteringstræning hver tirsdag. Men hvad laver ungdomsafdelingen så på en mørk og kold januaraften?

I tirsdags var træningen delt op, så de ældste ungdomsløbere var til styrketræning. Det foregik i eliteSilkeborgs styrketræningslokale, hvor SOK har en fast tid om tirsdagen.
Der er sket meget, siden stedet hed Søndergade skole. Jeg har ikke gode minder derfra, det var der jeg gik til skoletandlæge. Nu hedder det Silkeborg Business College, og her er der etableret styrketræningsfaciliteter i et samarbejde mellem SBC, eS og Team Danmark.
Udover styrketræningen supplerede nogle med en løbetur, fx frem eller tilbage til klubhuset, så alt i alt blev det til en seriøs omgang træning.
I tirsdags var der desuden et ekstra tilbud om screening af vores TC løbere ved Thomas, som er fysioterapeut hos eliteSilkeborg. Han foretager en individuel vurdering af hver enkelt løber, og kommer med gode råd til, hvordan man kan tilrettelægge sin træning, så man bliver bedre og kan undgå skader.
Et par gode eksempler på at etableringen af eliteSilkeborg har styrket det tilbud, vi kan give vores unge løbere.

Imens løb vores yngste ungdomsløbere en crossbane i den mørke skov omkring klubhuset. En rute gennem terrænet, markeret med reflekser. Og så var det bare på med pandelampen og se, hvor hurtigt man kunne komme rundt, når man ikke skal bruge tid på at læse kort.
Crossbanen har vi prøvet før, men der var faktisk en form for orienteringselement lagt ind denne gang. Alle skulle prøve at lægge mærke til, hvor ruten gik, og ud fra et kort over Vejlsø på projektor og med Christian Biering som ”lærer” skulle ”klassen” bagefter komme med et fælles bud. Og det lykkedes faktisk rigtig fint, godt hjulpet på vej af pædagogiske spørgsmål fra Christian. Der gik et kollektivt ”nøøøj” gennem forsamlingen, da Christian til sidst viste ruten, og alle kunne se, at man ved fælles indsats var kommet tæt på det faktiske forløb.
Og der blev også gået til den på selve crossbanen. Der skal noget til for at forcere skov, krat og lyng og få øje på reflekserne for vores mindste løbere, som ikke selv er højere end de reflekspinde, der er sat ud. Men alle klarede udfordringerne og kom godt igennem.

Hilsen
klubtræneren