Tirsdagstræning februar/marts

Til tirsdagstræningen i den mørke tid har vi normalt natløb på programmet ca. en gang om måneden.
I år ændrer vi på dette og runder vintersæsonen af med natløb 3 tirsdage i træk inden der sluttes af med den traditionelle Night Cup den 14/3 på Sletten.
Som oftest er der almindelige baner til natløbene, dette ændres der også på i år. De 3 gange natløb bliver med temaet ”Finorientering,” og forskellige momenter, der træner dette tema med fokus på teknikken, ikke farten.

Vi lægger ud tirsdag den 21/2 i Nordskoven V. Nærmere oplysninger om mødested m.m. kan ses på Facebook, her: https://www.facebook.com/events/1067221836717038/
Bjarke lægger baner, og momentet bliver perlekæde.
Vi skal ud i mørket efter pause, det er noget tid siden vi har været i skoven sidst. Af den grund er let og begynder som de plejer, dog er posterne lagt, så løberne skal kigge efter andre tydelige ledelinjer end kun stier.
Mellemsvær og svær er twistet med en lang perlekæde, hvor kun nogle poster er der. Det skal tvinge løberne til at løbe efter detaljen fremfor posten, så de med sikkerhed kan sige, de er det rette sted før de løber videre.

Gangen efter, tirsdag den 28/2 bliver i Nordskoven Ø. Nærmere oplysninger følger.
Her er Clara banelægger, og momentet bliver linjeløb/korridorløb.
Til begynder og let er der som normalt en almindelig bane. Men der bliver også mulighed for at prøve kræfter med et linjeløb. Linjeløbet følger tydelige ledelinjer, og løberne kommer forbi et antal poster undervejs. På kortet er det kun linjen, der er indtegnet, og løberne skal i mål fortælle, hvor på linjen posterne lå.
Mellemsvær og svær skal ud på en bane, der består af linjeløb, korridorløb + ekstra poster. Ligesom forrige tirsdag skal der læses og tjekkes mange detaljer, men her er det banelæggeren, der har bestemt vejvalget og hvad der kan orienteres efter undervejs. Løberens opgave er at udvælge de detaljer, der skal til for at følge linjen/holde sig i korridoren. Et andet formål med momentet er at få løberen til at orientere efter forskellige – og måske andre – detaljer end han/hun er vant til.

Og så slutter vi af tirsdag den 7/3 i Vejlsø/Kobskov, hvor Tjalfe lægger baner. Vi mødes i klubhuset, og der er også spisning denne aften. Nærmere oplysninger følger.
(Samme aften er der også nogle af klubbens medlemmer, der skal til kåring af Silkeborg Kommunes idrætspriser 2016.)

Som sædvanlig vil trænerne holde instruktion før vi løber i skoven. Her blot nogle generelle tips til de 3 træninger:
Når man løber natløb er det vigtigt, at man hele tiden er med på kortet, og ved, hvor man er. Det samme kan siges, når man træner finorientering. Og når de to ting kombineres, bliver det ekstra vigtigt, altså:
Du skal vide, hvor du er:
– Kig ofte på dit kort og tjek flere detaljer end normalt.
– Kig op og kig rundt. Om natten kan du ikke se så meget eller så langt.
– Sæt farten ned, hvis det er nødvendigt. Lad orienteringen styre din fart og ikke omvendt.
– Husk at bruge kompasset. Retvend dit kort, og tjek retning jævnligt.
Du skal vide, hvor du skal hen:
– Du skal orientere fremad, og bestemme, hvad du vil tjekke undervejs. Ikke noget med bare at løbe derudaf og prøve at læse sig ind. Kort sagt: Hav en plan – og følg den.